Kommunicera i text

Du som är ovan vid textstöd kan ha glädje av att tänka på följande:
  • Håll fokus på dina uppgifter som behandlare
  • Klargör förväntningar på textstödet vid uppstart, så att inte patienten förväntar sig något orimligt, vare sig vad gäller svarsfrekvens eller omfattning.
  • Ställ inte frågor om du inte behöver.
  • Försök hitta en balans mellan formell och informell ton
  • Undvik slang, svårt språk och psykologisk jarong
  • Hitta din personliga stil för textkommunikation som behandlare
  • Håll dina ramar tydligt vad gäller arbetstid och svarstid.     
För att göra din kommunikation med patienten mer personlig så kan du, ibland, välja att:
  • använda versaler för att uttrycka röstläge, (”RIKTIGT bra jobbat!”)
  • markera texten olika för att betona vissa ord ord (”Vilken är *din* värderade riktning?”)
  • använda emoticons för att uttrycka känslolägen/ansiktsuttryck (vad kul att höra :))
  • använda förkortningar om textmängden blir för lång (”t ex, etc”)
  • beskriva icke-verbala reaktioner (”jag blev så rörd när jag läste din beskrivning av…”)
  • använda utropstecken för att visa entusiasm (”så himla viktigt att du vågade det!”)
  • återanvända klientens egen text  (”är detta ytterligare ett exempel på att “rädslomonstret” hälsar på?”)
  • variera ditt sätt att uttrycka dig på (“Bra jobbat!”, “Du har gjort ett riktigt bra jobb!”, “Jobbet som du gjort den här veckan är imponerande!”